Branko Šabarić

Budite prvi na Googleu (ili barem prisutni kada je potrebno)

Tražeći ključne riječi

Tražeći ključne riječi

Jedan od čestih zahjeva naših klijenata, pogotovo onih koji zatraže uslugu izrade web stranica, je da žele biti “prvi na Googleu”. Jedan dio korisnika je upućen u terminologiju i problematiku, ali još uvijek veliki dio nije svjestan koje mjere su potrebne da se web stranice pojave u procesu pretrage na prominentnom mjestu.

Traži, traži pa ćeš naći

Pretraživače svi koristimo svakodnevno, i nije potrebno dalje pojašnjavati njihovu ulogu u našem životu. Danas bi svakodnevica bila vrlo teška bez Google i ostalih tražilica. Mnogima je Google defaultna stranica, a imali smo slučaja gdje korisnici nisu koristili ni adresnu traku već upisivali web adresu u pretraživač! Stoga nije čudno da svi očekuju da kada unesu neki pojam, da on odmah bude prisutan. I mnogi poduzetnici kada pristupaju izradi svojih web stranica, kao jednu od prvih radnji koju čine, je da upišu naziv svojeg poslovanja da vide kako su pozicionirani. I često se razočaraju kada shvate da nisu uopće prisutni ne na prvoj, ni na drugoj, trećoj… stranici pretrage dok njihova konkurencija ponosno stoji među prvim rezultatima. Mehanizam koji to omogućuje zove se Search Engine i svaka tražilica ima svoje metode kojima prikazuje rezultate. Zadatak tog alata je da pronalazi rezultate raznih upita, tražeći sadržaj milijuna web stranica. To čini pomoću tzv. robota ili crawlera, koji konstantno prolaze kroz Internet prikupljajući informacije o svakoj web stranici. Sve je to moguće zbog vrlo kompleksnih algoritama koji se koriste za analizu sadržaja koji je prikazan na web stranici, i koji se konstantno mijenjaju i prilagođuju da bi rezultati pretrage bili što kvalitetniji.
Kada robot pronađe informaciju, on ju pohrani i indeksira u ogromnoj bazi podataka. Svaku informaciju nakon toga ocjenjuju prema važnosti i popularnosti, za što se upravo koriste gore spomenuti algoritmi. Prema tome ranku, koriste te informacije za davanje odgovora na nebrojene upite i to vrlo brzo — u milisekundama.

SEO - Search Engine Optimisation

SEO – Search Engine Optimisation

SEO – što je to?

Da bi omogućili pretraživaču da pronađe vaše stranice, te da ih pozicionira na mjesto gdje će svaki vaš potencijalni klijent vidjeti da postojite, potrebno je iste pripremiti i podesiti. Skup metoda i pravila kojima definiramo koji i kako će se prikazivati sadržaj na web stranicama zove se SEO, što je skraćenica za Search Engine Optimization. U slobodnome prijevodu to znači optimizacija web stranica za tražilice. Stoga da bi vaše stranice zasjale na Googleu, morat ćete se potruditi oko sadržaja koji prikazujete. Vrlo je neprofesionalno pristupiti izradi web stranica ako sadržaj nije pripremljen. Ukoliko nemate vremena za pisanje tekstova, izradu i organizaciju slika i ostalih materijala, obratite se agenciji koja se bavi time jer ćete u startu biti u prednosti pred drugima koji ignoriraju taj korak. Slobodno se obratite i nama ukoliko imate pitanja oko ovog dijela, i vrlo rado ćemo vas konzultirati kako krenuti dalje.

Kako postati šampion SEOa?

Jedna od bitnih metoda kojima se omogućuje lakše i bolje indeksiranje stranica koristi tzv. ključne riječi (keywords) koje se koriste u sadržaju. Pomoću njih roboti će pronaći tragove koji će odvesti tražilicu na vaše stranice. Zbog toga je bitno znati koje ključne riječi će koristiti potencijalni korisnik prilikom pretrage. Započnite s istraživanjem konkurencije. Koristeći ključne riječi koje smatrate da su relevantne za vas, prikazat će veliki broj stranica koje korespondiraju tim kriterijima. Proučite sadržaj na njima i uočit ćete lako koji su sadržaji bitni za natjecanje u pozicioniranju na tražilicama. Vjerojatno sada mislite “uzeti ću istu riječ i samo ju iskopirati po stranici na razna mjesta” i time riješiti problem u zasićenju stranica relevantnim sadržajem. No, algoritmi su danas vrlo napredni i prepoznat će takvu taktiku kao zlouporabu, te vas neće samo pozicionirati više, već će vas i kazniti gurajući vas na kraj reda. Vrlo je korisno bitne ključne riječi iskoristiti za pisanje naslova, uz naravno ostatak teksta. Važno je kod izrade web stranica pravilno distribuirati naslove, te ih ispravno označiti putem HTML sintakse. Tako provjerite da stranice koriste samo jedan H1 tag, jer uporabom više istih dodatno će zbuniti tražilice. Za sve ostale naslove koriste se H2, H3… itd. Prilikom izrade web stranica, Avalon standardno primjenjuje sve metode i time automatski omogućuje da vaše web stranice budu što lakše i brže prisutne na Internetu.

Ono što je bitno naglasiti kod stvaranja sadržaja je da je potrebno uspostaviti kompromis između sintakse koja će biti potrebna za lakše indeksiranje robotima, i konteksta koji ćete prezentirati vašim posjetiteljima. Budite jasni u izražavanju, te što jednostavniji. Drugim riječima — budite fer i pripremite sadržaj koji će vas prikazati kao profesionalnu i povjerljivu osobu. Kao što je navedeno, algoritmi postaju sve više inteligentni i danas mogu prepoznati kvalitetno pripremljen tekst, napisan načinom kako se obraćamo drugim osobama (ljudski) i trud koji ćete pokazati na taj način algoritam će nagraditi također boljim pozicioniranjem. Pri tome se zapitajte da li ste stilski i sadržajno jedinstveni u tome što pišete/prikazujete? Da li pomažete ljudima da lako dođu do informacije koju želite pružiti?

Google tražilica

Google tražilica

Pomognite robotima da pomognete sebi

Da bi još “finije” optimizirali stranice, potrebno je iskoristiti i dodatne elemente koji nisu vezani uz sam sadržaj koji se prikazuje, te metode kako ih oblikujete. Stranica uz prikazane elemente sadrži i skrivene, koji služe isljučivo robotima, tj. pretraživačima. Ti elementi zovu se meta tagovi i sadrži ih svaka stranica. Oni se mogu ručno editirati, ili ukoliko koristite npr. WordPress putem dodataka je moguće nadograditi stranice i omogućiti administraciju tih elemenata na vrlo laki način. Title Tags ili naslovni tagovi se koriste za prikaz naslova u rezultatima pretrage i oni će najviše utjecati na to kako ćete skrenuti pažnju na sebe. Nadalje, Meta Description Tags ili opisni tagovi su dio koji se prikazuje odmah ispod naslova u rezultatima pretrage i također bi trebao sadržavati sadržaj koji će opisati ukratko što se nalazi na stranicama. SEO podrazumijeva i oblik vaših URLova ili web adresa. U njih također uključite ključne riječi i koristite sitaksu koja će opisati stranice i odmah dati do znanja što se nalazi na njima. Dobar URL bi trebao biti jasan za pročitati i robotima i ljudima na jednak način.

Uz tekst na vašim stranicama vrlo vjerojatno ćete koristiti i velik broj slika. Bitno je da svaka slika ima opis u svojim meta tagovima, koji se zovu Alt Text tagovi. U njima ćete upisati okvirni opis slike, koji isto možete iskoristiti za unos ključnih riječi. Budite fer i kod toga jer algoritmi mogu prepoznati sadržaj fotografije i ukoliko sadržaj ne odgovara prikazanome, mogu vas dodatno kazniti.

Stranice za sve, a ne samo za Google

Jednu činjenicu svakako treba uzeti u obzir. Većina vaših posjetitelja danas pretražuje web putem mobilnih uređaja. Zbog toga se to nikako ne smije ignorirati i stranice treba prilagoditi za prikaz na manjim ekranima. Od 2016. Googleov algoritam najprije gleda kako stranica izgleda na mobilnim uređajima i tek tada ga ocjenjuje. To ne iznenađuje ako uzmemo u obzir činjenicu da pristup s mobilnih uređaja konstantno raste i trenutno prelazi polovicu ukupnog prometa.

Za početak potrebno je optimizirati tekst da bude vidljiv bez povećavanja na ekranu (zumiranja). Također, vrlo je frustrirajuće kada koristeći prste ne možemo odabrati link na stranici zbog toga što je dimenzijama vrlo mali. Osim dimenzija samih elemenata, teksta, treba i ostaviti dovoljno prostora da budu vidljivi, čitljivi i iskoristivi.

Nadalje, potrebno je prilagoditi prijelom stranice da se može lako koristiti u manjim okvirima (responzivni dizajn). Jedan od najpoznatijih elemenata koji se koristi u ovoj metodi je vjerojatno tzv. hamburger meni. Pomoću njega sadržaj navigacije možemo elegantno spremiti pod jedan simbol koji se onda na zahtjev lako poziva. Avalon sve web stranice izrađuje i responzivnim metodama, tako da su one već uključene u izradu i ne zahtjevaju dodatne troškove.

Jedna bitna stvar je optimizirati slike i ostale zahtjevne elemente na stranici da se što brže učitavaju i na mobilnim mrežama. Potrebno im je smanjiti dimenzije za manje ekrane. Galerije slika bi trebale imati mogućnost korištenja i klizanjem po ekranu (swipeanjem), a ne samo korištenjem navigacije.

Sve navedeno će značajno utjecati i na bolje performanse (npr. kompresija slika će utjecti na bolje učitavanje sadržaja). One su (uz optimizaciju za mobilne ekrane) također vrlo važne za SEO, i algoritam to nagrađuje boljim pozicioniranjem u rezultatima pretrage.

Traženje putem tableta

Traženje putem tableta

Budite glasni

Nakon sveg uloženog truda, sigurno će se polako početi pokazivati rezultati. No, postoji još jedna metoda kojom možete povećati posjete svojim stranicama, a da ne morate uložiti znatna financijska sredstva. Ako ne svi, većina vaših posjetitelja je također prisustna i na društvenim mrežama. Facebook, Instagram, Twitter i ostali danas igraju ogromnu ulogu u promociji proizvoda i usluga. Djeleći sadržaj na vrlo jednostavan način možete pokazati svima da postojite, da ste prisutni online i da ste spremni komunicirati i digitalnim putem. Ne budite skromni i budete aktivni. Redovitim objavama na društvenim mrežama lakše ćete proširiti glas o sebi. To možete učiniti i pokrenuvši svoj blog, te dijeleći stvoreni sadržaj društvenim mrežama. Izradite newsletter i omogućite posjetiteljima da se prijave na njega na vašim stranicama, te distribuirajte svojim pretplatnicima u redovnim intervalima. Prijavite svoje poslovanje na Googleov My Business i izradite svoj profil koji će se prikazivati na Google Maps, te zatražite recenzije svojih korisnika. Svim ovim mjerama usmjerit ćete posjetitelje s raznih lokacija na svoje stranice. To je također jedan od parametara koji se vrednuje kod pozicioniranja i s vremenom algoritam pretraživača će vas nagraditi.

Na kraju, bitno je reći da SEO je proces koji traje. Rezultati se neće pokazati preko noći i potrebno je konstantno raditi na optimizaciji sadržaja, te promociji svojih stranica i poslovanja. Ne zaboravite da se uspjeh svega može i mjeriti pomoću raznih analitičkih alata, npr. Google Analytics. Pa svakako implementirajte i taj element na svoje web stranice.

Sve to se zove generički (organic) SEO, i koštat će vas samo vremena i truda koje ćete uložiti u njega. Ali sve se može ubrzati i plaćenim oglasima. Putem plaćenih oglasa (ili kako se zove u stručnim krugovima SEMSearch Engine Marketing) znatno ćete utjecati na posjećenost vaših stranica, koje će također algoritmu signalirati važnost vaših stranica. Ali to će vas koštati financijski. Ali generičkim pristupom optimizacije stranica, s vremenom rezultati će svakako biti vidljivi.

Pretraži arhivu članaka